Eredetiség vizsgálat 

Mikor kell eredetiség vizsgálatra hozni a motort?

  • A külföldről behozott használt, továbbá nem a gyártótól, illetve márkakereskedőtől közvetlenül beszerzett új jármű első forgalomba helyezésekor.
  • A forgalomból végleg kivont járművek ismételt forgalomba helyezésekor.
  • A járműben használt alváz vagy motor beépítésének nyilvántartásba vételekor.
  • A jármű tulajdonjogában bekövetkezett változás nyilvántartásba vételekor. 
    (A nyilvántartásba vételekor olyan szakvélemény fogatható el, amelynek kiállítása óta hatvan napnál több nem telt el.)

Milyen okmányokat kell az eredetiség vizsgálaton bemutatni?

Az eredetiségvizsgálat során a már forgalomban lévő járművek esetében be kell mutatni a motor forgalmi engedélyét, törzskönyvét, - ha van - az adásvételi szerződést, amennyiben nem a tulajdonos viszi vizsgálatra a járművet meghatalmazást (két tanú), személyi igazolványt.
A forgalomba még nem helyezett járművek (külföldről behozott használt jármű) esetében be kell mutatni a külföldi forgalmi engedélyt, az adásvételi szerződést vagy a számlát, a Közlekedési Felügyelet határozatát, az igazolást a regisztrációs adó befizetéséről, a BM által kiállított határozatot származás-ellenőrzésről, - ha van - a jármű műszaki adatlapját, amennyiben nem a tulajdonos viszi vizsgálatra a járművet a meghatalmazást (két tanú), személyi igazolványt. 

A forgalmi engedélyben, az adásvételi szerződésben szereplő tulajdonos: Neve, születési éve, helye, anyja neve, címe, személyi igazolvány száma


FONTOS, hogy az eredetvizsgálat díját az ügyfélnek a vizsgálatot megelőzően kell megfizetnie, majd a vizsgálat megkezdése előtt a díj megfizetését igazoló csekket be kell mutatnia.

Miből áll a vizsgálat?

A közúti közlekedési is visszavonásáról szóló 35/2000(XI.30.) BM rendelet 44. -a értelmében az előzetes eredetiség - ellenőrzés a járművek adatainak és a jármű okmányának vizsgálatára terjed ki. 

Ellenőrizzük, hogy a forgalmi engedély adatai megfelelnek-e a járművön olvasható azonosító adatoknak, úgymint rendszámtábla, alvázszám, típustábla, motorszám?
Ezek az azonosítók megfelelnek-e a gyári állapotnak?
A forgalmi, pecsétek és bejegyzések eredetiek-e?

Szintén ellenőrizzük az adatokat a gyári adatbázisokban és a segédletekben. Elvégezzük a műszeres vizsgálatokat, rögzítjük a mérések eredményeit. Digitális képeket készítünk az autóról és az azonosítókról. Gyanú esetén a tulajdonos hozzájárulásával feltárásos vizsgálatot végzünk. 

A minősítés kialakítása bonyolultabb esetekben több órát is igénybe vehet.

Forrás: www.hasznaltmotor.hu